29 EKİM 1923 CUM­HURİYETİN İLANI: TARİHSEL VE TOP­LUM­SAL BİR DÖNÜM NOK­TA­SI

Özet

Bu ma­ka­le, Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti’nin ila­nı­nın ta­rih­sel, si­ya­sal ve sos­yo­lo­jik bo­yut­la­rı­nı in­ce­le­mek­te­dir. Os­man­lı İmpa­ra­tor­lu­ğu’nun yı­kı­lış sü­re­cin­den Kur­tu­luş Sa­va­şı’na, ar­dın­dan yeni dev­le­tin ku­ru­luş fel­se­fe­si­ne uza­nan bu süreç, yal­nız­ca bir rejim de­ği­şik­li­ği­ni değil, bir me­de­ni­yet ter­ci­hi­ni de tem­sil et­mek­te­dir. 29 Ekim 1923 ta­ri­hi, Türk mil­le­ti­nin ba­ğım­sız­lık mü­ca­de­le­si­ni si­ya­sal ege­men­li­ğe dö­nüş­tür­dü­ğü gün ola­rak ulu­sal kim­li­ğin ye­ni­den in­şa­sı­nı sem­bo­li­ze et­miş­tir.
Anah­tar Ke­li­me­ler: Cum­hu­ri­yet, Ege­men­lik, Ata­türk, Mo­dern­leş­me, Ulus Dev­let

Giriş

Os­man­lı İmpa­ra­tor­lu­ğu’nun son dö­nem­le­rin­de ya­şa­nan si­ya­si, as­ke­rî ve eko­no­mik çöküş; Türk mil­le­ti­nin ka­de­ri­ni ye­ni­den tayin et­me­si­ni zo­run­lu kıl­mış­tır. Mus­ta­fa Kemal Ata­türk’ün ön­der­li­ğin­de yü­rü­tü­len Kur­tu­luş Sa­va­şı, yal­nız­ca bir iş­gal­den kur­tu­luş mü­ca­de­le­si değil, aynı za­man­da ulus bi­lin­ci­nin doğuş sü­re­ci ol­muş­tur. Lozan Ant­laş­ma­sı (24 Tem­muz 1923) ile ulus­la­ra­ra­sı alan­da tam ba­ğım­sız­lı­ğı tes­cil­le­nen Tür­ki­ye, yeni bir yö­ne­tim bi­çi­mi­ne yö­nel­miş­tir.

1. Os­man­lı’dan Cum­hu­ri­yet’e: Ta­rih­sel Arka Plan

XIX. yüz­yı­lın son­la­rın­dan iti­ba­ren Os­man­lı Dev­le­ti, mer­ke­zî oto­ri­te­nin za­yıf­la­ma­sı ve Batı kar­şı­sın­da as­ke­ri, eko­no­mik re­ka­bet gü­cü­nü yi­tir­me­siy­le çö­zül­me sü­re­ci­ne gir­miş­tir. II. Meş­ru­ti­yet (1908) ile baş­la­yan par­la­men­ter tec­rü­be, dev­le­tin yö­ne­tim an­la­yı­şın­da önem­li bir de­ne­yim ol­mak­la bir­lik­te, savaş yıl­la­rı­nın yı­kı­mı ne­de­niy­le sür­dü­rü­le­me­miş­tir.
1918’de Mond­ros Mü­ta­re­ke­si’nin im­za­lan­ma­sıy­la fi­ilen sona eren Os­man­lı Dev­le­ti, 1920’de Tür­ki­ye Büyük Mil­let Mec­li­si’nin (TBMM) açıl­ma­sıy­la ye­ri­ni milli ege­men­lik il­ke­si­ne da­ya­lı yeni bir si­ya­sal oto­ri­te­ye bı­rak­mış­tır. Bu ge­liş­me, fi­ilen Cum­hu­ri­yet’in te­mel­le­ri­nin atıl­dı­ğı sü­re­cin baş­lan­gı­cı­dır.

2. 29 Ekim 1923: Ege­men­li­ğin Mil­le­te Ait Ol­du­ğu Gün

Cum­hu­ri­yet’in ilanı, Ana­ya­sal bir zo­run­lu­luk ola­rak or­ta­ya çık­mış­tır. 23 Nisan 1920’de açı­lan TBMM, ulu­sal ege­men­li­ğin tem­sil­ci­si ola­rak yü­rüt­me yet­ki­si­ni kul­lan­mak­ta ancak dev­let şekli henüz açık­ça be­lir­len­me­miş­ti. 1923 yılı Ekim ayına ge­lin­di­ğin­de, hü­kü­me­tin ku­rul­ma­sın­da ya­şa­nan kriz, bu be­lir­siz­li­ğin gi­de­ril­me­si­ni zo­run­lu hale ge­tir­di.
Mus­ta­fa Kemal Paşa, 28 Ekim 1923 ge­ce­si yakın ar­ka­daş­la­rı­na şu ta­ri­hi söz­le­ri söy­le­miş­tir:
“Efen­di­ler, yarın Cum­hu­ri­yet’i ilan ede­ce­ğiz.”
29 Ekim 1923 günü Mec­lis’te ya­pı­lan gö­rüş­me­ler so­nu­cu, Teş­ki­lât-ı Esa­si­ye Ka­nu­nu’nun bi­rin­ci mad­de­si şu şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir:
“Tür­ki­ye Dev­le­ti’nin hü­kü­met şekli Cum­hu­ri­yet­tir.”
Böy­le­ce, Türk ulusu adına ege­men­lik hakkı res­men hal­kın tem­sil­ci­le­ri­ne dev­re­dil­miş, Mus­ta­fa Kemal Paşa ilk Cum­hur­baş­ka­nı ola­rak se­çil­miş­tir.

3. Cum­hu­ri­ye­tin İla­nı­nın Top­lum­sal ve Si­ya­sal Et­ki­le­ri

Cum­hu­ri­yet’in ilanı, yal­nız­ca yö­ne­tim bi­çi­mi­nin de­ğiş­me­si an­la­mı­na gel­me­mek­te­dir. Bu tarih, Türk top­lu­mun­da laik, çağ­daş ve eşit yurt­taş­lık te­mel­li bir dö­nü­şü­mün baş­lan­gı­cı­nı sim­ge­ler.
Eği­tim­de, hu­kuk­ta, ka­dı­nın top­lum­da­ki yeri ve eko­no­mik kal­kın­ma an­la­yı­şın­da köklü re­form­la­rın önü açıl­mış­tır.
1924 Ana­ya­sa­sı, dev­le­tin la­ik­leş­me sü­re­ci­ni hu­ku­ki bir te­me­le oturt­muş; 1930’lu yıl­lar­da ger­çek­leş­ti­ri­len in­kı­lap­lar bu dö­nü­şü­mün sü­rek­li­li­ği­ni sağ­la­mış­tır. Cum­hu­ri­yet, halk ege­men­li­ği­nin ku­rum­sal­laş­tı­ğı, özgür bi­rey­le­rin oluş­tur­du­ğu bir dev­let dü­ze­ni­ni he­def­le­miş­tir.

4. Cum­hu­ri­yet Bay­ra­mı’nın An­la­mı ve Kim­lik Bo­yu­tu

29 Ekim, yal­nız­ca bir tarih değil, Türk mil­le­ti­nin ye­ni­den do­ğu­şu­nun sem­bo­lü­dür.
Her yıl kut­la­nan Cum­hu­ri­yet Bay­ra­mı, yurt­taş­la­rın eşit­li­ği, öz­gür­lü­ğü ve ortak kader bi­lin­ci­ni pe­kiş­ti­ren bir top­lum­sal ri­tü­el ni­te­li­ğin­de­dir. Cum­hu­ri­yet, Ata­türk’ün de be­lirt­ti­ği üzere, “Türk mil­le­ti­nin ka­rak­te­ri­ne ve adet­le­ri­ne en uygun yö­ne­tim bi­çi­mi” ola­rak, mo­dern Tür­ki­ye’nin en güçlü kim­lik da­ya­na­ğı ol­muş­tur.
Sonuç

Cum­hu­ri­yet’in ilanı, Türk ta­ri­hi­nin dönüm nok­ta­la­rın­dan bi­ri­dir. Bu olay, ba­ğım­sız­lık mü­ca­de­le­si­nin ku­rum­sal ifa­de­si, ulu­sal ege­men­li­ğin ve mo­dern­leş­me ira­de­si­nin sem­bo­lü­dür.
29 Ekim 1923, Türk mil­le­ti­nin “kendi ge­le­ce­ği­ni tayin etme hak­kı­nı” ger­çek­leş­tir­di­ği gün­dür.
Ata­türk’ün ifa­de­siy­le;
“Cum­hu­ri­yet fa­zi­let­tir.”

Kay­nak­ça
* Ata­türk, M. K. (1927). Nutuk. An­ka­ra: Türk Tarih Ku­ru­mu Ya­yın­la­rı.
* Zürc­her, E. J. (2017). Mo­dern­le­şen Tür­ki­ye’nin Ta­ri­hi. İstan­bul: İle­ti­şim Ya­yın­la­rı.
* Mango, A. (1999). Ata­türk. Lon­don: John Mur­ray.
* Tu­na­ya, T. Z. (1969). Tür­ki­ye’de Si­ya­sal Ge­liş­me­ler. İstan­bul Üni­ver­si­te­si Ya­yın­la­rı.
* TBMM Ar­şi­vi, 29 Ekim 1923 Tu­ta­nak­la­rı.

Bu cen­net va­ta­nı biz­le­re ema­net eden Başta Gazi Mus­ta­fa Kemal Ata­türk olmak üzere Bütün Silah Ar­ka­daş­la­rı­nı, Şe­hit­le­ri­mi­zi Rah­met Şük­ran­la ve Min­net­le yad edi­yo­ruz me­kan­la­rı cen­net ruh­la­rı şad olsun

"CUM­HURİYET BAY­RA­MI­MIZ KUTLU OLSUN "

Mavi Didim’in de­ğer­li oku­yu­cu­la­rı, tarih sa­de­ce geç­mi­şin ay­na­sı değil, ge­le­ce­ğin pu­su­la­sı­dır. Biz­ler de bu pu­su­la­yı iyi oku­ma­lı, ta­ri­hi­mi­ze, ec­da­dı­mı­za ve on­la­rın bize bı­rak­tı­ğı onur­lu mi­ra­sa sahip çık­ma­lı­yız.
Bir son­ra­ki ya­zı­mız­da bu­luş­mak di­le­ğiy­le...
Ne mutlu Türk’üm di­ye­ne! Son­suz Sevgi ve Say­gı­la­rım­la