CUM­HURİYETİN BİLE­ŞEN­LERİ

Cum­hu­ri­ye­tin Bi­le­şen­le­ri: Ba­ğım­sız­lık, Öz­gür­lük ve Eşit­lik Üze­ri­ne.
Cum­hu­ri­yet, yal­nız­ca bir yö­ne­tim bi­çi­mi de­ğil­dir; hal­kın ira­de­si­ni, hak­la­rı­nı ve va­ro­lu­şu­nu gü­ven­ce al­tı­na alan bir yaşam bi­çi­mi­dir. De­mok­ra­tik cum­hu­ri­ye­tin temel taş­la­rı olan ba­ğım­sız­lık, öz­gür­lük ve eşit­lik, bu yö­ne­tim bi­çi­mi­nin yal­nız­ca adını değil, ru­hu­nu da be­lir­ler.
Bu ma­ka­le­de, Cum­hu­ri­yet’in bu üç temel bi­le­şe­ni üze­rin­den bir de­ğer­len­dir­me su­nu­la­cak­tır.
Ba­ğım­sız­lık: Üre­tim­le Gelen Ege­men­lik.
Ba­ğım­sız­lık, bir ül­ke­nin kendi ka­de­ri­ni tayin ede­bil­me ye­ti­siy­le doğ­ru­dan iliş­ki­li­dir. Bu yeti, yal­nız­ca si­ya­si değil, eko­no­mik ve kül­tü­rel an­lam­da da ken­di­ne ye­ter­lik ge­rek­ti­rir. Üre­tim, ba­ğım­sız­lı­ğın te­me­li­dir. Ya­şam­sal ge­rek­si­nim­le­ri­ni kendi kay­nak­la­rıy­la kar­şı­la­ya­bi­len bir top­lum, dışa ba­ğım­lı­lık­tan kur­tu­la­rak öz­gür­le­şir. Üre­te­me­yen top­lum­lar, karar alma sü­reç­le­rin­de dış bas­kı­la­ra açık hale ge­lir­ken; üre­ten top­lum­lar hem iç hem dış po­li­ti­ka­da söz sa­hi­bi ola­bi­lir.
Öz­gür­lük: Temel Hak­la­rın Gü­ven­ce­si.
Öz­gür­lük, insan onu­ru­na ya­ra­şır bir ya­şa­mın ol­maz­sa ol­ma­zı­dır. Eği­tim, sağ­lık, gü­ven­lik gibi temel hiz­met­le­re eri­şim; bes­len­me, ba­rın­ma ve ko­run­ma gibi ya­şam­sal ih­ti­yaç­la­rın kar­şı­lan­ma­sı, bi­re­yin öz­gür­leş­me­si­nin ön ko­şu­lu­dur. Bu hak­lar, yal­nız­ca bi­re­yin değil, top­lu­mun da üret­ken­li­ği­ni ve ka­tı­lım­cı­lı­ğı­nı ar­tı­rır. Özgür bi­rey­ler, de­mok­ra­tik sü­reç­le­re aktif ola­rak ka­tı­lır; kendi ya­şam­la­rı­nı ve ortak ge­le­ce­ği şe­kil­len­dir­me gü­cü­ne sahip olur­lar. Bu ne­den­le, öz­gür­lük yal­nız­ca bi­rey­sel bir hak değil, top­lum­sal bir so­rum­lu­luk­tur.
Eşit­lik: Hu­ku­kun Üs­tün­lü­ğü ve Ada­le­tin Te­me­li.
Eşit­lik, Cum­hu­ri­yet’in ada­let an­la­yı­şı­nın te­me­li­dir. Hu­ku­kun üs­tün­lü­ğü, her­ke­sin yasa önün­de eşit ol­ma­sı­nı sağ­lar. Fır­sat eşit­li­ği ve li­ya­kat il­ke­le­ri, bi­rey­le­rin ye­te­nek­le­ri­ne göre de­ğer­len­di­ril­me­si­ni ve hak et­tik­le­ri ko­num­la­ra ulaş­ma­sı­nı müm­kün kılar. Eşit­lik, fark­lı­lık­la­rı yok say­mak değil; on­la­rı adil bir bi­çim­de ta­nı­mak ve gö­zet­mek­tir. Bu yak­la­şım, top­lum­sal far­kın­da­lı­ğı ve ön­gö­rü­le­bi­lir­li­ği ar­tı­ra­rak, tüm var­lık­la­rın ve ge­le­ce­ğin gü­ven­ce­si­ni oluş­tu­rur.
Sonuç: Cum­hu­ri­yet Bir İddi­adır Cum­hu­ri­yet, yal­nız­ca bir yö­ne­tim bi­çi­mi değil; hal­kın kendi ka­de­ri­ni tayin etme id­di­ası­dır. Bu iddia, ancak ba­ğım­sız­lık­la, öz­gür­lük­le ve eşit­lik­le anlam ka­za­nır. Cum­hu­ri­yet, üre­ti­min gü­cüy­le ba­ğım­sız­la­şan, temel hak­lar­la öz­gür­le­şen ve ada­let­le eşit­le­nen bir top­lu­mun adı­dır.
Bu bi­le­şen­ler, Cum­hu­ri­yet’in yal­nız­ca bi­çi­mi­ni değil, özünü ve ide­ali­ni be­lir­ler. Cum­hu­ri­ye­tin ku­ru­cu­su, Gazi Mus­ta­fa Kemal Ata­türk; “Cum­hu­ri­yet kim­se­siz­le­rin kim­se­si­dir!” de­miş­tir…

Cum­hu­ri­ye­tin Şiiri: Üç Sütun Üze­ri­ne

Ba­ğım­sız­lık bir to­hum­dur, top­ra­ğa düşer, Kendi su­yuy­la ye­şe­rir, kendi gü­ne­şiy­le büyür.
Üre­ten el­le­rin izin­de yürür, Yok­sul­lu­ğa karşı bir di­re­niş olur.
Öz­gür­lük bir nefes, bir ses, bir söz, İnsa­nın in­san­ca ya­şa­ma­sı­dır öz. Ba­rı­nan, bes­le­nen, öğ­re­nen birey, Kendi ira­de­siy­le kurar dev­le­ti, Kendi se­siy­le yan­kı­la­nır mec­li­si.
Eşit­lik bir te­ra­zi­dir, ada­le­tin eli, Fark­lı­lık­ta adil, li­ya­kat­te derin. Her­ke­sin hakkı, her­ke­sin yeri, Hu­ku­kun ışı­ğın­da eşit bir yer­yü­zü. Re­fa­hı ve mut­lu­lu­ğu pay­laş­mak­tır kı­sa­ca­sı…
Ve Cum­hu­ri­yet bir iddia, bir yemin, Hal­kın kendi ka­de­ri­ne yaz­dı­ğı metin. Ne yal­nız bir isim ne boş bir biçim, Ba­ğım­sız­lık­la, öz­gür­lük­le, eşit­lik­le derin…Bir­lik­te­li­ği­dir umut­la ve gü­ven­le bir­le­şen­le­rin!