ZİYA GÖ­KALP: TÜRK MİLLÎ DÜ­ŞÜN­CESİNİN MİMARİ

Ta­ri­hî ve Fikri Bo­yut­la­rıy­la Bir İnce­le­me

Özet

Bu ma­ka­le­de, mo­dern Türk dü­şün­ce­si­nin ku­ru­cu isim­le­rin­den Ziya Gö­kalp’in (1876–1924) fikir dün­ya­sı, ta­ri­hî süreç için­de­ki yeri ve Türk mil­li­yet­çi­li­ği­ne yap­tı­ğı kat­kı­lar in­ce­len­mek­te­dir. Gö­kalp’in Os­man­lı’nın son dö­ne­min­de doğup Cum­hu­ri­yet’in ku­ru­lu­şu­na uza­nan fikrî mü­ca­de­le­si, Türk top­lu­mu­nun kim­lik ara­yı­şın­da dö­nüş­tü­rü­cü bir rol oy­na­mış­tır. “Türk­leş­mek, İslam­laş­mak, Mu­asır­laş­mak” il­ke­si, Türk mil­le­ti­nin mo­dern­leş­me yö­nü­nü be­lir­le­miş­tir. Ça­lış­ma, Gö­kalp’in sos­yo­lo­jik ba­kı­şı­nı, eser­le­ri­ni ve Türk Dün­ya­sı fik­ri­ne et­ki­si­ni ta­rih­sel te­mel­le­riy­le ele al­mak­ta­dır.
Anah­tar Ke­li­me­ler: Ziya Gö­kalp, Türk­çü­lük, Mil­li­yet­çi­lik, Kül­tür, Türk Dün­ya­sı.

Giriş

XIX. yüz­yıl sonu ile XX. yüz­yıl başı, Os­man­lı Dev­le­ti’nin çö­zü­lüş dö­ne­mi­dir. Dev­le­tin buh­ra­na gir­di­ği bir çağda Türk ay­dın­la­rı, im­pa­ra­tor­lu­ğu ye­ni­den di­rilt­me veya yeni bir kim­lik inşa etme ara­yı­şı­na gir­miş­tir. Bu dö­nem­de öne çıkan isim­ler­den biri de Ziya Gö­kalp ol­muş­tur. O, yal­nız­ca bir fikir adamı değil; aynı za­man­da bir mil­le­tin ru­hu­nu şe­kil­len­di­ren sos­yo­log, şair ve ide­olog­dur.
Gö­kalp, Türk mil­le­ti­nin ye­ni­den di­ri­li­şi­ni, millî kül­tü­rün bi­lim­sel te­mel­de inşa edil­me­siy­le müm­kün gör­müş­tür. Onun dü­şün­ce sis­te­mi, Cum­hu­ri­yet’in ide­olo­jik ve kül­tü­rel ze­mi­ni­ni ha­zır­la­mış­tır.

1. Ha­ya­tı ve Dö­ne­min Ta­rih­sel Bağ­la­mı

Ziya Gö­kalp, 23 Mart 1876’da Di­yar­ba­kır’da doğ­muş­tur. Asıl adı Meh­met Ziya olan Gö­kalp, ilk öğ­re­ni­mi­ni Di­yar­ba­kır’da ta­mam­la­dık­tan sonra İstan­bul’a gel­miş, bu­ra­da İtti­hat ve Te­rak­ki Ce­mi­ye­ti çev­re­sin­de etkin ol­muş­tur.
Bu yıl­lar, Os­man­lı’nın Batı kar­şı­sın­da za­yıf­la­dı­ğı, im­pa­ra­tor­luk kim­li­ği­nin çö­zül­me­ye baş­la­dı­ğı dö­nem­dir. Gö­kalp, bu or­tam­da ümmet kim­li­ğin­den millî kim­li­ğe geçiş sü­re­ci­nin ön­cü­le­rin­den biri ol­muş­tur.
1912’de Se­la­nik’te ya­yım­la­nan Genç Ka­lem­ler der­gi­sin­de yer ala­rak, Türk­çü­lük ha­re­ke­ti­nin te­orik çer­çe­ve­si­ni oluş­tur­muş­tur. I. Dünya Sa­va­şı sı­ra­sın­da ya­yım­la­dı­ğı ya­zı­la­rın­da, “Türk mil­le­ti için yeni bir uya­nı­şın” zo­run­lu­lu­ğu­nu vur­gu­la­mış­tır.

2. Fikri Te­mel­ler: Kül­tür, Me­de­ni­yet ve Mil­li­yet­çi­lik

Gö­kalp’in dü­şün­ce sis­te­min­de en be­lir­gin ayrım “kül­tür” (hars) ile “me­de­ni­yet” (ci­vi­li­za­ti­on) ay­rı­mı­dır. Ona göre:
* Kül­tür, bir mil­le­tin ru­hu­nu, di­li­ni, ge­le­nek­le­ri­ni ve sa­na­tı­nı tem­sil eder.
* Me­de­ni­yet ise ev­ren­sel­dir, bilim ve tek­no­lo­ji­de­ki iler­le­me­le­ri ifade eder.
Bu ayrım, Türk top­lu­mu­nun mo­dern­le­şir­ken özün­den kop­ma­ma­sı ge­rek­ti­ği dü­şün­ce­si­ne da­ya­nır. Gö­kalp, “Mu­asır­laş­mak, yani çağ­daş­laş­mak, Ba­tı­lı­laş­mak de­ğil­dir; kendi kül­tü­rü­nü ko­ru­ya­rak iler­le­mek­tir.” di­ye­rek, kül­tü­rel sü­rek­li­li­ğe da­ya­lı bir mo­dern­leş­me mo­de­li sun­muş­tur.

3. Türk­çü­lük Dü­şün­ce­si ve Türk Dün­ya­sı Viz­yo­nu

Gö­kalp’in Türk­çü­lü­ğü, etnik te­mel­li değil; kül­tür ve dil bir­li­ği­ne da­ya­lı bir mil­let an­la­yı­şı­dır.
O, “Vatan ne Tür­ki­ye’dir Türk­le­re, ne Tür­kis­tan / Vatan büyük ve mü­eb­bet bir ül­ke­dir: Turan.” di­ze­le­riy­le Türk Dün­ya­sı bir­li­ği ide­ali­ni dile ge­tir­miş­tir.
Bu fikir, yal­nız­ca si­ya­sî bir hayal değil, kül­tü­rel bir da­ya­nış­ma çağ­rı­sı­dır. Bugün Türk Dev­let­le­ri Teş­ki­la­tı gibi olu­şum­la­rın te­me­lin­de, Gö­kalp’in bu Türk bir­li­ği ide­ali önem­li bir re­fe­rans nok­ta­sı­dır.

4. Eser­le­ri ve Aka­de­mik Kat­kı­la­rı

Ziya Gö­kalp’in baş­lı­ca eser­le­ri ara­sın­da şun­lar yer alır:
* Türk­çü­lü­ğün Esas­la­rı (1923)
* Türk Tö­re­si
* Türk­leş­mek, İslam­laş­mak, Mu­asır­laş­mak
* Kızıl Elma (şiir)
* Yeni Hayat
Bu eser­ler­de Gö­kalp, sos­yo­lo­jik bir yön­tem­le Türk top­lu­mu­nun ya­pı­sı­nı in­ce­le­miş, millî kim­li­ğin fel­se­fi te­me­li­ni oluş­tur­muş­tur. Cum­hu­ri­yet’in kül­tür po­li­ti­ka­la­rı —özel­lik­le eği­tim, dil ve tarih alan­la­rın­da— büyük öl­çü­de Gö­kalp’in fi­kir­le­rin­den bes­len­miş­tir.

5. Cum­hu­ri­yet Dü­şün­ce­si­ne Et­ki­si

Mus­ta­fa Kemal Ata­türk, Gö­kalp’in dü­şün­ce­le­ri­ni ya­kın­dan takip etmiş, özel­lik­le millî kül­tü­rün in­şa­sı ve laik top­lum mo­de­li ko­nu­la­rın­da onun fi­kir­le­rin­den ya­rar­lan­mış­tır.
Ata­türk’ün “Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti’nin te­me­li kül­tür­dür.” sözü, Gö­kalp’in “Kül­tür­süz mil­let ya­şa­ya­maz.” il­ke­si­nin bir yan­sı­ma­sı ola­rak de­ğer­len­di­ri­le­bi­lir.

Sonuç

Ziya Gö­kalp, Türk mil­le­ti­nin mo­dern çağ­da­ki fikrî mi­ma­rı­dır. Onun dü­şün­ce mi­ra­sı, sa­de­ce Cum­hu­ri­yet’in ku­ru­luş yıl­la­rın­da değil, bugün Türk Dün­ya­sı’nın kül­tü­rel ve si­ya­sal da­ya­nış­ma sü­reç­le­rin­de de et­ki­si­ni sür­dür­mek­te­dir. Gö­kalp’in öğ­ret­ti­ği gibi, mil­let ol­ma­nın özü, ortak kül­tür­de ve bir­lik­te yük­sel­me ide­alin­de­dir.

Kay­nak­ça
* Gö­kalp, Z. (1923). Türk­çü­lü­ğün Esas­la­rı. İstan­bul: Mat­baa-i Âmire.
* Parla, T. (1985). Ziya Gö­kalp, Ke­ma­lizm ve Tür­ki­ye’de Kor­po­ra­tizm. İstan­bul: İle­ti­şim Ya­yın­la­rı.
* Heyd, U. (1950). Fo­un­da­ti­ons of Turkish Na­ti­ona­lism. Lon­don: Luzac.
* Ka­fe­soğ­lu, İ. (1984). Türk Millî Kül­tü­rü. An­ka­ra: Türk Kül­tü­rü­nü Araş­tır­ma Ens­ti­tü­sü.
* Çetin, M. (2007). Ziya Gö­kalp ve Türk Mil­li­yet­çi­li­ği Dü­şün­ce­si. An­ka­ra: Ata­türk Araş­tır­ma Mer­ke­zi.
Mavi Didim’in de­ğer­li oku­yu­cu­la­rı, tarih sa­de­ce geç­mi­şin ay­na­sı değil, ge­le­ce­ğin pu­su­la­sı­dır. Biz­ler de bu pu­su­la­yı iyi oku­ma­lı, ta­ri­hi­mi­ze, ec­da­dı­mı­za ve on­la­rın bize bı­rak­tı­ğı onur­lu mi­ra­sa sahip çık­ma­lı­yız.
Bir son­ra­ki ya­zı­mız­da bu­luş­mak di­le­ğiy­le...
Ne mutlu Türk’üm di­ye­ne! Son­suz Sevgi ve Say­gı­la­rım­la